Akwantuo

Siebe in Ghana


Ik ga verhuizen!

De laatste twee weken heb ik veel tijd gehad om hier stukjes te schrijven. Dat kwam vooral door mijn 'werkzaamheden' bij the Chronicle. Het werk daar is nogal een teleurstelling. Er is vreselijk weinig te doen en niemand is geinteresseerd in de vrijwilligers. De mensen van de redactie komen binnen, schrijven hun stukje en beginnen dan met hun voornaamste bezigheden in het kantoor. Er wordt vooral veel waarde gehecht aan het spelen van patience, het kijken van films (vooral the Lion King is populair), het checken van mail en het maken van grapjes. Na de lunch is het hek helemaal van de dam en wordt er onder het genot van malt bier gekeken naar de dagelijkse soaps. Wij obruni's (blanken) worden vriendelijk betrokken in de gezelligheid maar op de vragen "can I do something?" en "can I help someone today?" volgt nooit een antwoord.

Hoe anders is het bij the Vision! Ik help mensen met hun Engels, kijk artikelen na en doe interviews. Elke maandag en woensdag is er een workshop in de kampbibliotheek, geleid door gediplomeerde (westerse) journalisten waar ik veel van leer. Het doel van de workshops (en van de Vision) is het trainen van goede, kritische journalisten. Die zijn meer dan welkom in Liberia, waar de democratie nog maar heel pril is. Aanstaande vrijdag verhuist de Vision voor het eerst naar een echt kantoor. Daar kan ik altijd binnenlopen en nuttig werk doen.

Daarom heb ik, in goed overleg met mijn echte moeder, besloten om te gaan verhuizen. Ik stop bij the Chronicle en ik ga weg bij tante Gloria. Dit tot groot verdriet van laatstgenoemde; ze vond me toch zo'n nette jongen. Ik ga wonen in the Good Shepherd, het weeshuis waar ik al eerder over schreef. Het weeshuis is ongeveer een kwartiertje verwijderd van de fonkelnieuwe burelen van the Vision. Dat betekent dat ik veel sneller en vaker naar Buduburam (het kamp) kan. De rest van de tijd zal ik werken in het weeshuis. Ik moet lesgeven aan de wezen, aardig voor ze zijn (dat doet verder niemand) en met ze voetballen.
Voor mijn fanatieke volgelingen: ik ga wonen in Odupong-Ofankor!

7 Responses to “Ik ga verhuizen!”

  1. # Blogger Gizmo

    Go Go Go Sieb !
    goed besluit ! Maak wat van uw avontuur. Volgens mij was het behoorlijk "Debiteuren/Crediteuren" sleur daar bij de Chronicle  

  2. # Blogger Gizmo

    w00t !
    http://club-soccer.com/Continents/africa/ghana.htm

    # Odupong Stars
    # Odupong Warriors

    twee voetbalclubs daaro !  

  3. # Blogger Gizmo

    nog meer local info:
    http://ghanaweb.net/GhanaHomePage/NewsArchive/artikel.php?ID=48772&comment=0

    "...Awushie Tetteh II, Chief of Odupong Ofankor and Acting President of the Awutu Traditional Council..."  

  4. # Anonymous Anonymous

    ja sieb stil zitten kan je elders(lees thuis) ook. goed werk joh!
    en ja wat ben je toch een nette jongen hahaha, nee hoor alles ok met jou!
    dag rob.  

  5. # Anonymous Anonymous

    Lieve Siebe,

    Dank voor je lieve mailtje! Inderdaad een turbulente tijd in Nederland, maar mijn fysieke afstand van 1200+ kilometer helpt enorm ;)!

    Goed om te horen dat je zelf stappen aan het ondernemen bent om meer uit je verblijf in Ghana te halen... klinkt als een veel betere optie! Laat maar een mooi cadeau achter voor tante Gloria, dat zal haar wel weer blij maken.

    Veel plezier in je nieuwe crib, vergeet niet foto's te maken, en hou ons op de hoogte!

    tally ho,

    Eveline  

  6. # Anonymous Anonymous

    Klinkt goed daaro!

    Ik verlang ook naar een beetje zon en strand! (gelukkig duurt dat nog maar een maandje) Het is tof om je verhalen te lezen. Succes met verhuizen!

    ps. is de thee daar een beetje te drinken? ;)  

  7. # Anonymous Anonymous

    Ha neef,

    Leuk je verhalen te lezen uit Ghana!
    Het harde werken herkennen we van de verhalen van Rik uit Zuid-Afrika.
    Goed dat je het onderwijs ingaat, dat zou ik ook nogwel eens willen in het buitenland. We zijn benieuwd naar je verdere verhalen over het weeshuis.
    Veel succes en liefs Pum en Tonia  

Post a Comment



© 2006 Akwantuo | Blogger Templates by GeckoandFly.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.