Akwantuo

Siebe in Ghana


The Vision en the Chronicle

De bibliotheek van Buduburam

De maandag na mijn aankomst ben ik voorgesteld op de redactie van the Chronicle. De werknemers vinden het blijkbaar prachtig als er weer een nieuwe obruni (blanke) binnenkomt want de eerste dag heb ik alleen vragen over mezelf en Nederland moeten beantwoorden. Daar was ook voldoende tijd voor want echt druk is het niet op de redactie. De ene redacteur kijkt televisie, de ander checkt z'n mail op de enige computer met internet en de rest leest de krant. Ik heb werkelijk geen idee hoe die krant volgeschreven wordt...
Toch is het best leuk om naar m'n 'werk' te gaan. Het is er namelijk gezellig en er wordt veel gelachen, bovendien kan ik voor ongeveer 30 eurocent een groot bord eten krijgen als het lunchtijd is. Ik moet alleen nog even uitvinden wat ik kan doen, da's alles.
Gelukkig werk ik niet alleen voor the Chronicle. Elke maandag en woensdag ga ik naar Buduburam, een vluchtelingenkamp voor Liberianen, 36 kilometer te westen van Accra. Op het kamp werk ik bij een krant, the Vision, die speciaal voor de vluchtelingen wordt geschreven. The Vision richt zich vooral op thema's als mensenrechten, het milieu en HIV/AIDS. De hoofdredacteur is Cephas, een Liberiaan die werkt bij een van de staatskranten van Ghana en zich als vrijwilliger inzet voor the Vision. Cephas is met afstand mijn favoriete Afrikaan. Hij is zeer begaan met de mensen in het kamp en zette daarom met een vriend de Vision op om de vluchtelingen voor te lichten en bij elkaar te brengen. De redactievergaderingen in de kampbibliotheek zijn geweldig. Er wordt geproken over de krant en Cephas leidt een workshop journalistiek. Veel medewerkers zijn erg jong en leren heel erg veel van Cephas, net als ik...

Later meer over the Vision en het kamp!

7 Responses to “The Vision en the Chronicle”

  1. # Anonymous Anonymous

    prachtig: je eigen werk creeeren! heb je geen ambtenaren-vriendjes die je deze skill moeiteloos bij kunnen brengen? Je reis begint nu echt, Siebe: hou een open blik en perspectief, daar komen de mooiste verhalen uit. Ik volg je met plezier!

    In Turijn wordt het prachtig herfst, en aangezien ik voor mijn verjaardag verwend ben met een spankin' new camera wordt er driftig gekiekt... resultaten binnenkort te bewonderen!

    Het werk vordert langzaam, met horten en stoten. Italiaanse bureaucratie, regels, cultuur, zeden en gewoonten staan regelmatig in de weg. Kan me niet voorstellen hoe het is om in Afrika dit werk te moeten doen, waar de cultuurschok ongetwijfeld nog groter is.

    Grafische en gedetailleerde beschrijvingen van wat auntie Gloria voor je klaarmaakt welkom!... Ghanese keuken kent voor mij nog veel geheimen. Hier is het fingerlickin' good, zij het licht voorspelbaar: pasta, pizza, pasta, en pizza. De Indiase 'kip met druiven en yoghurt' die ik laatst voor een gezelschap klaarmaakte ontlokte kreten van verbazing. Jaja.... er bestaat een wereld buiten Italie!

    Tally ho,

    Eveline  

  2. # Anonymous Anonymous

    Ha Siepie,
    ik ben net als Gizmo gelijk gaan googelen, en Jos Garneo Cephas was snel gevonden, met foto en al als editor-in-chief op www.thevisiononline.net. Jos Garneo schrijft veel over sport zag ik.
    Op de website van Projects Abroad staat trouwens een enthousiast verhaal van een meisje (Sanne Klaassen) dat bij deze krant gewerkt heeft.
    Denk je aan je pilletjes, prikje en eventuele andere hulpmiddelen voor een lang en gezond leven?
    Groeten,
    papa dick  

  3. # Anonymous Anonymous

    Hoi siebe neem je wat recepten mee voor een echt afrikaanse koopavond menu?? hahahaha leuk om te lezen man wat je doet en niet doet!
    het gaat je goed enne ik let wel op de keuken hier!
    groet Rob.  

  4. # Blogger Gizmo

    Even een journalistieke update vanuit Nederland: - belangrijk nieuws in de aanloop naar de verkiezingen:

    Officiele "Che Pee" Balkenende t-shirts voor revolutionairen van de CDA-achterban:
    http://www.cdja.nl/?artikel=568

    Femke on tour met de officiele FemFem:
    http://www.femkeontour.nl/

    Berooyd van Zuypenstijn doet niet mee:
    http://www.nrc.nl/anp/binnenland/article507787.ece

    Bos en Borsato in de clinch
    Op zoek naar ander propagandalied:
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/018472.html

    D66 dent aan euthanasie:
    http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2006/04/discussie_in_d66_over_opheffin.html

    Tot zover de belangrijkste politieke ontwikkelingen vanuit Holland  

  5. # Anonymous Anonymous

    Geweldig! Doe mij zo'n JP shirt!
    Ik heb trouwens net m'n eerste artikel voor de Chronicle geschreven. Over wat ik allemaal meemaak hier... Dat wilden ze graag lezen dus ja. Waarschijnlijk woensdag as. in de krant! Nu is het weer mooi geweest, tijd voor een cocktail ofzo.  

  6. # Anonymous Anonymous

    Kan ik dan gelijk een stapeltje Chronicles bestellen? Ik heb bij de Nederlandse distributeurs al gevraagd of ze deze kwaliteitskrant in hun assortiment op willen nemen.
    Wordt overwogen.
    Voor nu graag 10 stuks (w.o. een voor tante Miny & oom Riekus)met recht van retour en collegiale korting.
    Neem ook maar een cocktail nu ('t is donderdag - brasserieavond).
    Dick  

  7. # Blogger Gizmo

    vandaag 13 oktober ...
    Onze grote leider JP heeft gesproken in de ministerraad. Over een drama waar Nederland van in beroering is:

    "Het kabinet gaat niet over de programmering van de omroepen wel voel ik mee met alle mensen die het programma Lingo zullen missen. Uit menselijk oogpunt kan ik mij de teleurstelling voorstellen. Want hoe graag zien wij niet presentatrice Lucille Werner?"

    Ja .. echt waar !
    http://www.nu.nl/news/848743/61/Kamer_woedend_over_schrappen_Lingo.html  

Post a Comment



© 2006 Akwantuo | Blogger Templates by GeckoandFly.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.