Akwantuo

Siebe in Ghana


De goede herder en de arme schaapjes

Kwabena en Solomon, de coolste wezen ter wereld
Mijn naam is Kwabena Addei. Aangenaam...
De man die zich mijn vader noemt heet Kwaku Addei, beter bekend als 'the Bishop'. Onder zijn bezielende leiding zorg ik voor weesjes in The Good Shepherd Orphanage in Ofaakor. De bisschop is een man met een grote status in het dorp, hij heeft bijzondere vrienden. Zo vertelde hij laatst dat een van hen zeven jaar onder water heeft geleefd. Bovendien is hij overtuigd van het bestaan van een volk dat ergens onder de grond leeft, dichtbij het midden van de aarde.
Zonder gekheid; de man is een idioot. De kinderen worden om de haverklap geslagen, krijgen slecht voedsel, slecht onderwijs en te weinig medicijnen en leren religieuze praktijken uit het jaar nul. Het is vreselijk om te zien dat de wezen afhankelijk zijn van iemand die in de middeleeuwen al ouderwets was. Het is vooral jammer omdat de kinderen zo geweldig zijn. Want ondanks hun harde bestaan zijn het ontzettend vrolijke kinderen. Eigenlijk wil ik er een paar mee naar huis nemen...
Omdat dat niet kan is lief zijn mijn core business in 'the Shep'. Lesgeven is ook belangrijk, maar de kinderen vinden me veel te aardig (ik sla niet) om naar me te luisteren. Ik beperk me daarom maar tot meespelen en voetballen. Mijn bijzondere dank gaat in dit verband uit naar mijn ome Ad. Iedere wees in Ghana zoekt binnenkort naar de krokodil, net als ik vroeger.

11 Responses to “De goede herder en de arme schaapjes”

  1. # Anonymous Anonymous

    hoi siebe,
    ja dat is wel triest natuurljk v/die bishop kan je de wezen niet opleiden tot muiterij? het zou ook niks voor mij zijn daar ik ben ook veel te lief en daardoor vergeet ik mezelf weleens, nou ja er zijn slechtere eigenschappen niet?
    veel succes en plezier met de kinderen en bedankt voor de foto's heel leuk!! zo hebben we een plaatje bij het beeld ofzo iets, hahaha en jij? hoe zie je er nu uit?
    groet rob.  

  2. # Anonymous Anonymous

    Ha Siep,

    eerst je moeder inruilen voor tante Gloria -gelukkig weer teruggedraaid - en nu dreigt je biologische vader zijn status te verliezen. Straks is oom-krokodillenjager Ad nog aan de beurt. Het moet niet gekker worden.

    Even nog over de goede herder. Allereerst: die zou nooit slaan, en zou zich ook niet druk maken over leven op de plaats waar het lava opgestookt wordt. Het verhaal van de goede herder is het verhaal van oom Jan. Zijn knuffelverhaal. Voor de meelezers knipte ik uit Wikipedia:

    De Goede Herder is een gelijkenis in het Evangelie naar Johannes in het Nieuwe Testament van de bijbel (Johannes 10:11,14). Hierin noemt Jezus Christus zichzelf de "Goede Herder", die zijn leven inzet voor zijn schapen (vers 11). Zijn schapen kennen hem, en hij kent zijn schapen (vers 14). De Goede Herder wordt in het verhaal afgezet tegen de herdersknecht, die de schapen in de steek laat zodra hij een wolf ziet aankomen. De schapen zijn niet van hem, waardoor hij aanmerkelijk minder verantwoordelijkheid over hen voelt.

    Kwabena Addei, ik zou zeggen: zorg goed voor de wezen, maak plezier met ze, en geef ze vertrouwen. Kwabena Addei, lijkt me trouwens een goeie naam voor een linksbuiten van Ajax.

    Geniet ervan,
    je echte vader ....  

  3. # Anonymous Anonymous

    Hee Siebe,
    Kreeg een mailtje en toen was je opeens weg! Maar goed, ik heb hier net even rondgesurfd en het klinkt als een bijzonder avontuur. Als je terug komt wil ik graag een keer langskomen om je uitvoerig te ondervragen en je foto's te bekijken.
    lieve groet van Lisa  

  4. # Anonymous Anonymous

    Hee broer!!
    ben ik nog wel je echte zusje dan? Nieuwe ouders is een ding, maar een nieuw zusje kan natuurlijk niet..

    Klinkt echt allemaal super leuk wat je aan het doen ben.. ben heel nieuwsgierig! Ik wil in ieder geval graag naar het oerwoud in januari! Kunnen we een keer de echte krokodillen zoeken in plaats die van ad.
    kus  

  5. # Anonymous Anonymous

    Aunt Clary said

    Hoi Siebe,

    Over de status van je oudste tante gaan we het helemaal niet hebben. Het lievelingsverhaal van ome Jan begon zo: er was eens een schaapje en dat heette Lammetje. Dit is dus de versie van Anne de Vries.
    Moet ome Ad nog een plastic krokodil meegeven aan je vader en moeder? Je verhalen zijn trouwens superleuk, we genieten ervan.
    Groeten en geniet ervan.
    Clary  

  6. # Anonymous Anonymous

    Siebe, lieve Siebe,

    Fijn dat je weer boven water bent! (pun intended **)--- je stukjes lezen alsof Madonna ze heeft geschreven, met haar geadopteerde David uit Mali...

    Oh ja...doe eens een foto? Van jezelf?

    same time next week,

    Eveline  

  7. # Anonymous Anonymous

    Hoi Siebe,

    Wat een verhalen...Martijn en ik hebben een kleine twee weken vergelijking, maar dat is niets vergeleken bij wat jij nu mee maakt. Je zou me geweldig blij maken als je wat meer foto's van de scholen daar kunt maken! Misschien kan ik volgend jaar daar wel aan de slag, hier in Zeeland is het vechten om een baantje. Ik wens je nog een hele mooie tijd toe en geef de kids daar een dikke knuffel!!!

    Veel liefs,
    Je nichtje Marleen.  

  8. # Anonymous Anonymous

    Siebe,

    Ik ben er ook geweest, bijna 8 maand (2004/2005). De man is echt gek, maar die kinderen vergeet je nooit meer. Hoe is het met aboagye. Kijk ook een keer op de site www.wiltin.waarbenjij.nu

    Groetjes  

  9. # Anonymous Anonymous

    Hoi Siebe

    Leuk om je verhalen te lezen met de nodige cynisme, ook wel Siebisme genoemd. Ik zal het bijhouden!! Veel plezier nog

    Gr. Toos van Dam (das lang geleden he die naam.....denk, denk)  

  10. # Anonymous Anonymous

    Hey Signor Anbeek! Leef je nog? Vermaak ons eens met een nieuw, mooi avontuur... het wordt koud hier! hasta la pasta, Eef  

  11. # Anonymous Anonymous

    Hoi Siebe,
    Ik ben ook in Good Shepherd Orphanage geweest. Ik ben daar 7 maanden geweest. De bisschop is idd erg raar, maar de kinderen zijn echt geweldig. Geniet ervan want als je weer in ned terug bent ga je ze enorm missen. Maar hoe is het met de kinderen, met Aissy ( ze is nu ong 4 jaar en ze heeft een erg dikke buik met uitpuilende navel) Geniet van ze!

    Groetjes Willeke
    (de site www.wiltin.waarben.nu die mijn vriendin al in een eerder berichtje noemde is ook leuk voor fam en vrienden, er staan daar een aantal foto's van het weeshuis)  

Post a Comment



© 2006 Akwantuo | Blogger Templates by GeckoandFly.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.