Akwantuo

Siebe in Ghana


Ghana, deel 2

Hallo allemaal, welkom (terug) op akwantuo!
Ik ben inmiddels alweer een week in Ghana. Deze keer niet als vrijwilliger, maar als afstuderend antropoloog. Toch zal ik ook deze keer vooral omgaan met westerse vrijwilligers, zij vormen namelijk mijn onderzoekspopulatie. Naar aanleiding van een aantal vragen die ik zelf had omtrent vrijwilligerswerk begon ik afgelopen december aan mijn onderzoeksplan. Ik richt me vooral op de beelden die vrijwilligers hebben van Afrikanen. Deze beelden hangen volgens mij samen met de motieven die mensen hadden om vrijwilliger te worden, hun verwachtingen van Afrika en hun verbazing als ze eenmaal in Ghana aankomen. Ik heb inmiddels de nodige contacten gelegd voor mijn onderzoek en in mijn 'antropologboek' staan zelfs al een aantal bruikbare observaties en quotes. Morgen verhuis ik naar Accra om in een gastgezin te gaan wonen tussen de vrijwilligers. Dan begint het allemaal echt.
Tot zover de werkzaamheden. Ik ben immers ook een beetje op vakantie. Vorige week werd ik van het vliegveld opgehaald door een Australier die ik hier vorig jaar ontmoette. Hij is een bar aan het strand aan het bouwen en bood me een kamer in zijn huis aan. Er is niks mis met wonen aan een strand, dus ik ben er de hele week gebleven. Het is aan het strand van Kokrobite, waar ik vorig jaar ook vaak kwam. Het is geweldig om iedereen weer te zien, na een paar dagen was het alsof ik nooit weg ben geweest. Het is weer douchen met een emmer en zweten in de schaduw. Er is weer veel te goedkoop bier en matig eten (aangevuld met Norit en Rennies). De minibusjes zijn er niet comfortabeler op geworden en het internet is nog steeds niet vooruit te branden. Toch heb ik kunnen zien dat er in Holland "veel bewolking en van tijd tot tijd wat regen" zal zijn en dat Ajax gewonnen heeft. Ik kan dus terug naar het strand.

4 Responses to “Ghana, deel 2”

  1. # Blogger Gizmo

    Heeeee Siebe !!!
    Kijk, is die RSS-feedreader handig! We kunnen het nieuws uit Ghana weer volgen  

  2. # Anonymous Anonymous

    hee siebe,
    ja ik had je verjaardags feestje ook al gemist hahaha maar ik blijf op de hoogte van alle ins en outs wat jou betreft dat snap je wel.
    ja het is weer als vanouds ook voor de trouwe bezoekers van je log kortom ''same shit different day''
    en uiteraard hou ik je op de hoogte van mijn internet perikelen :).
    groet Rob.  

  3. # Anonymous Anonymous

    hey sieb, goed om te horen dat je het leuk hebt! Je hebt waarschijnlijk al weer veel wentelteefjes en pannenkoeken op..mmm! Heel veel plezier nog, je mist hier niks, zwaar bagger weer!

    kus je zuster  

  4. # Anonymous Anonymous

    Hoi zoontje,

    Hoe is het in Accra? Leuk gastgezin en lotgenoten? Vandaag heb ik een prik gehaald (alleen hepathitis A) en malarone besteld. Over bijna drie weken zijn we er! Heb je al nieuws over een vlucht naar Mali en/of Tamale?

    groet,

    mammie  

Post a Comment



© 2006 Akwantuo | Blogger Templates by GeckoandFly.
No part of the content or the blog may be reproduced without prior written permission.